Onderwijs hoog op N-VA agenda

Op 1 september 2013, over deze onderwerpen: Gemeenteraad, Onderwijs

Het nieuwe schooljaar is intussen afgetrapt. Onderwijs is steevast een belangrijk item voor de N-VA. Dat hebben we in het verleden steeds bewezen en dat doen we deze legislatuur nog steeds. Getuige de discussie die zich op het einde van vorig schooljaar afspeelde. Wendy Godaert, gemeenteraadslid, doet het verhaal.

‘Te veeleisend’

Wendy Godaert: “Op de gemeenteraad van mei kregen we een punt in verband met de openstelling van een vacature voor een nieuwe schooldirecteur. Uiteraard zat daar ook een competentieprofiel bij. Daar knelde voor onze fractie het schoentje. Dat competentieprofiel was verre van volledig. Ik diende daarop een uitgebreid amendement in (als bijlage bij dit bericht te lezen, met de groene tekst als onze suggesties en aanbevelingen) met vele aanvullingen, waarop het dossier voor overleg werd teruggetrokken en verplaatst naar de gemeenteraad daarop. De maand erna bleek er aan het profiel echter niks veranderd, met als argument dat men ‘anders te veeleisend zou zijn’. De aanvullingen die ik deed waren echter de logica zelve en werden ook gebruikt voor een soortgelijke vacature in een buurgemeente. Veeleisend zijn mag trouwens geen probleem zijn als het over de kwaliteit van ons onderwijs gaat. Onze tegenstem was er dus eentje uit bezorgdheid. Met de kwaliteit van ons onderwijs mag niet luchtig worden omgesprongen!”

Schoolbereikbaarheidskaart

Tevens vroeg gemeenteraadslid Linda Van den Eede de gemeente dringend verder werk te maken van een schoolbereikbaarheidskaart. Die kaart moet alle veilige (voet)wegen in kaart brengen langs waar ouders en kinderen veilig de school kunnen bereiken, per fiets of te voet. Linda Van den Eede: “De kwaliteit van het onderwijs behelst immers ook een veilige schoolomgeving. Dat moet steeds prioritair zijn voor een gemeente!”