Problemen bij cafetaria in GC Het Koetshuis

Op 28 februari 2022, over deze onderwerpen: Cultuur - Jeugd - Sport - Bibliotheek, Financiën - Begroting, Strijtem

In 2015 besliste de Raad van Bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Roosdaal (AGB) de concessie voor de cafetaria toe te kennen aan vzw Pajot Begot. Ondanks het feit dat N-VA Roosdaal een sociaal project zeer genegen is, hadden onze vertegenwoordigers toen al hun twijfels.

Jan Daem, N-VA-lid Raad van Bestuur: “De oprichting van een vzw-structuur achter de uitbating deed ons twijfelen over de slaagkans. Particuliere uitbaters zijn van nature betere beheerders omdat hun eigen inkomen op het spel staat.” Al in 2017 bleek dat de financiële situatie van de uitbating problemen opleverde. De huurprijs werd niet meer regelmatig betaald. De uitbating leverde onvoldoende financiële middelen op. Op een bepaald moment bedroeg de achterstand in betaling al meer dan 3.000 euro. In februari 2018 kende de CD&V-meerderheid in de gemeenteraad de vzw Pajot Begot een maandelijkse subsidie van 250 euro toe. Dit kwam er dus op neer dat de prijs van de concessieovereenkomst met 250 euro werd verminderd. Dit stond niet in de concessieovereenkomst, waardoor andere kandidaatconcessionarissen geen gelijke kansen kregen. In 2020 kregen we te maken met corona. Het is dus niet zo dat de financiële problemen daardoor ontstaan zijn. Tijdens deze periode werd de concessieovereenkomst opgeschort. De vzw hoefde tijdens de sluiting van de cultuursector geen huurgeld meer te betalen.

Kim De Coen, N-VA-vertegenwoordiger in de RvB: “In december 2021 liet de vzw weten dat zij hun contract per 1 juni 2022 opzegde. Bij de opmaak van de rekening 2021 stelde het boekhoudkantoor vast dat de totale schuld was opgelopen tot 6.175 euro. Het gaat niet enkel over achterstallige huur, er werden ook nog twee onbetaalde facturen uit 2018 ontdekt.” Dat de CD&V-meerderheid met dit alles zeer verveeld zit, is begrijpelijk, zeker als je weet dat zij sinds de oprichting van het AGB ervoor gezorgd heeft dat het Directiecomité (DC, verantwoordelijk voor de opvolging van de dagelijkse werking) enkel uit CD&V-vertegenwoordigers bestaat. En de blunders van het DC blijven zich opstapelen, want nu blijkt ook dat de waarborg van 3.000 euro nooit gestort werd. Dit bedrag had de pijn van de openstaande schuld wat kunnen verzachten. Wie nu voor de betaling zal opdraaien, blijft ook voor ons de vraag. Hopelijk niet de Roosdaalse inwoners. Misschien moeten de leden van het DC hun verantwoordelijkheid opnemen?