Vuilzakken verdubbelen in prijs

Op 5 februari 2015, over deze onderwerpen: Financiën - Begroting, Gemeenteraad, Milieu - Omgeving - Energie

De prijzen voor huisvuilzakken en GFT-zakken stijgen tot ongenoegen van oppositiepartij N-VA enorm in Roosdaal. Omdat er de voorbije 14 jaar geen prijsverandering is doorgevoerd, krijgt de gemeente te kampen met afvaltoeristen. "Mensen met familie in Roosdaal komen hier hun afval droppen", zegt schepen van Milieu Herman Claeys (CD&V).

"De milieuraad adviseerde om de prijzen in een eerste fase met 25% te verhogen en 50% in een tweede fase", legt milieuschepen Herman Claeys uit. "Op de gemeenteraad werd nu beslist om een eenmalige verhoging door te voeren omdat dit administratief eenvoudiger is." Een rol van 25 huisvuilzakken kost voortaan 37,50 euro in plaats van 25 euro. De prijs van een rol met 10 GFT-zakken stijgt van zes euro naar twaalf euro. "In het gebied van Ilva, dat instaat voor de afvalverwerking en ophaling in enkele buurgemeenten betaal je 1,5 euro per huisvuilzak", weet Claeys. "In Lennik is dit zelfs meer dan twee euro. Enkel in Gooik betaal je minder, aan 1,2 euro per zak. We zien dat onze lage prijzen afvaltoerisme met zich meebrengt. Mensen met familieleden en dergelijke uit Roosdaal komen hier hun afval zetten. In zes jaartijd is de verkoop van huisvuilzakken gestegen van 120.000 naar 180.000 zakken, terwijl dit aantal in andere omliggende gemeenten daalt."

Daarnaast wil de gemeente het aantal GFT-zakken in een landelijke gemeente als Roosdaallaten dalen en meer inzetten op composteren. "Het ophalen van afval kost onze gemeente 218 euro per gezin", zegt Claeys. "Een deel daarvan krijgen we terug via de huisvuilbelasting en inkomsten van het containerpark. Maar nu wordt slechts veertig procent van de kosten gedekt en we willen dit verhogen naar 55 à 60 procent."

Kritiek

"Wij vinden de forse prijsstijging fel overdreven", zegt Linda Van den Eede, N-VA-oppositieraadslid. "Dat de prijs minstens even hoog ligt als bij omliggende gemeenten en dat de kosten nu nog steeds niet gedekt worden mag geen argument zijn. En niet iedereen heeft thuis de mogelijkheid om te composteren. We vrezen trouwens dat het sluik-storten zal toenemen door die prijsverhoging." Ook Claeys vreest dat het sluikstorten zal verhogen. "Maar we zien dat het grootste deel van het afval dat naast de wegen wordt aangetroffen tot de PMD-fractie behoort", zegt hij. "Daarom hebben we de prijs voor die zakken dan ook niet verhoogd of verlaagd." N-VA diende op de jongste gemeenteraad een amendement in om de prijs voor een rol huisvuilzakken op 31,25 euro te zetten en de GFT-zakken te behouden op zes euro, maar de meerderheid stemde tegen dit voorstel. De maatregel gaat in vanaf 1 maart. Vanaf dan zullen de nieuwe, duurdere vuilzakken aangekocht kunnen worden. Wie nog met oudere vuilzakken zit, kan stickers aanschaffen om op de vuilzakken te kleven.