Sociale verkavelingen: cd&v draait bij

Al verschillende jaren verdedigt de N-VA een duidelijk standpunt over de inplanting van sociale huurwoningen in onze gemeente. Wij baseren ons op de volgende criteria: Projecten moeten kleinschalig zijn. Twaalf tot dertien sociale huurwoningen binnen een project is een absoluut maximum. Projecten moeten centraal gelegen zijn, dus in de buurt van winkels en andere voorzieningen. Projecten moeten gemakkelijk bereikbaar zijn met openbaar vervoer. Er moet een eerlijke spreiding zijn over de vier deelgemeenten.

Nog snel de doelstelling halen

In 2009 werd vastgelegd dat in Roosdaal tegen 2025 nog 70 sociale huurwoningen moeten bijkomen. Er zijn 12 sociale huurwoningen in Strijtem en 7 in Onze-Lieve-Vrouw-Lombeek. Dat betekent dat er nog een vijftigtal gerealiseerd moeten worden. Wanneer een bestuur 10 jaar zeer weinig initiatieven neemt, dan wordt het moeilijk om die stilstand in een ruk weg te werken. En toch … Twee jaar geleden duidde de meerderheid in de Molenstraat een beschikbare grond van het OCMW aan om daar zo snel mogelijk een sociaal huurproject te realiseren. Op die manier kon de doelstelling van 70 woningen nog snel gehaald worden. N-VA Roosdaal waarschuwde toen dat dergelijke grote projecten om problemen vragen. Maar cd&v keurde de voorliggende visie toen wel goed.

Verstand komt met de jaren

Intussen zijn we 2 jaar verder en volgt cd&v onze visie. De partij staat niet langer achter een uitbreiding van het project Halleweg met 20 huurwoningen (Providentia). Momenteel zijn daar 7 huurwoningen in gebruik. Daar nu 20 extra huurwoningen bouwen (in een deelgemeente waar geen voorzieningen zijn en ook geen openbaar vervoer is) zou de draagkracht van het project overschrijden. Misschien moet er voorgesteld worden om een vijftiental nog te bouwen woningen als koopwoning aan te bieden. Dat is een haalbare kaart, ook voor Providentia.