N-VA Roosdaal vraagt en verkrijgt een ‘Sterretjesweide’

Op 2 april 2015, over deze onderwerpen: Burgerzaken, Gemeenteraad

Lokale besturen staan in voor het beheer en het onderhoud van kerkhoven. Inspelend op de toenemende vraag van ouders in verband met begravingen van levenloos geboren kindjes, kan een gemeente een stukje grond op het kerkhof reserveren voor de begraving van deze kindjes. Dit wordt dan een Sterretjesweide of foetusweide genoemd. Uit cijfers van 2011 blijkt dat 129 van de 308 Vlaamse gemeenten reeds een Sterretjesweide hebben ingericht.

De inrichting van een Sterretjesweide op een gemeentelijke begraafplaats is evenwel niet verplicht en bij het door de CD&V-meerderheid voorgelegde nieuwe reglement op de begraafplaatsen was dat niet opgenomen. De N-VA-gemeenteraadsleden vroegen echter om voortaan ook te denken aan de familie die, bij een levenloos geboren kindje, dit groot verlies moeten verwerken. Vroeger hadden ouders alleen het recht op het laten begraven of cremeren van levenloos geboren kindjes vanaf een minimum zwangerschapsperiode van 12 weken.

Door de inrichting van een Sterretjesweide wordt nu aan de ouders de mogelijkheid geboden om op een humane, respectvolle manier afscheid te nemen van elk overleden kindje.

Het N-VA-voorstel werd op de gemeenteraad unaniem goedgekeurd.