N-VA haalt slag thuis: eindelijk loon naar werken voor poetspersoneel OCMW

Op 28 januari 2022, over deze onderwerpen: Financiën - Begroting, Gemeenteraad, Werk - Arbeidsmarkt

Meer dan 15 jaar geleden werd alle gemeentepersoneel met een E-statuut omgeschakeld naar een D-statuut. Dit heeft niet alleen invloed op het loon, maar ook op het pensioen. Wat voor het gemeentepersoneel wel gebeurde, werd echter niet doorgetrokken naar het personeel van de poetsdienst van het OCMW.

Linda Van den Eede, fractievoorzitter N-VA: “Al van in het begin hebben wij die ongelijke behandeling aangekaart. In 2014 dienden we zelfs een voorstel in om de gelijkschakeling te bepleiten. De CD&V stemde dit toen weg met allerlei drogredenen.” Ook deze legislatuur kregen de vragen van de N-VA fractie eerst geen gehoor. Tot in december 2019 eindelijk de aanpassing van de personeelsformatie aan de gemeenteraad werd voorgelegd. Linda Van den Eede: “Toch duurde het nog tot november 2021 vooraleer het College van Burgemeester en Schepenen groen licht gaf om de procedure in gang te zetten.” N-VA betreurt dat dit zo lang heeft aangesleept. Heel wat personeelsleden naderen de pensioengerechtigde leeftijd en het lange talmen heeft een belangrijke invloed gehad op de berekening van hun pensioen.