Mist Roosdaal de digitale trein?

Op 1 november 2016, over deze onderwerpen: Burgerzaken


In de manier waarop ze omgaat met data en kennis en de wijze waarop ze die ten dienste stelt van burgers, ondernemingen en andere bestuursniveaus kan een gemeente het verschil maken. Roosdaal is echter nog niet op deze digitale trein gestapt. In de i-monitor, een onderzoek dat de mate meet waarin lokale besturen inzetten op digitale dienstverlening, informatiebeheer, beleid, processen, capaciteit en samenwerking, scoort de gemeente namelijk een povere 25 op 100.


De dupe van de ganse historie is de Roosdaalse burger. Want die kan, als het van dit college afhangt, nog lang wachten voor hij of zij digitaal documenten kan aanvragen en krijgen. Nu moet je voor sommige documenten tweemaal naar het gemeentehuis. Met een degelijke uitbouw van e-dienstverlening kan dat vanachter je computer thuis.

Toen N-VA-gemeenteraadslid Wendy Godaert op de gemeenteraad van 29 september het schepencollege vroeg welke initiatieven nodig zijn om het IT-analfabetisme te verhelpen, kreeg ze een zeer bizar antwoord. Schepen Claeys verklaarde dat “hij fier was dat Roosdaal nog niet ver stond op vlak van IT, want dat hij nu misschien subsidies zou krijgen... voor een begeleidingstraject “.


Bij CD&V zijn ze er zich blijkbaar nog niet van bewust dat de tijd begint te dringen, want nu wil het schepencollege zich eerst nog beraden of het opportuun is om het gesubsidieerde begeleidingstraject aan te vragen.

Een geluk dat de N-VA deze vraag stelde, anders hadden we in Roosdaal de digitale trein wellicht nooit gehaald...

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is