"Leefloners in gemeenschapsdienst is waardevolle optie!"

Op 8 december 2015, over deze onderwerpen: OCMW - Sociale zaken, Werk - Arbeidsmarkt
OCMW-fractie

De OCMW-fractie van de Roosdaalse N-VA diende op de OCMW-raad een agendapunt in om te onderzoeken of het mogelijk is om leefloners in te schakelen in gemeenschapsdienst, met het oog op een succesvolle (re-)integratie in de arbeidsmarkt. Het punt werd unaniem goedgekeurd.

N-VA Roosdaal: “Met dit punt hebben we uiteraard het warm water niet uitgevonden. In bijvoorbeeld Opwijk werd een dergelijke maatregel op initiatief van N-VA al in het leven geroepen. En met succes, want het aantal leefloners werd er sterk terug gebracht. Dat sterkte ons in onze overtuiging dat we de haalbaarheid ervan in Roosdaal minstens moesten onderzoeken.”

En dat onderzoek komt er nu. Dat werd vorige week op de OCMW-raad beslist.

N-VA Roosdaal: “En daar zijn we heel tevreden over. Bedoeling is om te onderzoeken of leefloners kunnen ingeschakeld worden op 4 halve dagen per week, middels een kleine toelage bovenop hun leefloon. Die 4 halve dagen is een prima afspraak om hen de routine te laten beleven van een dagtaak in het normale economische circuit. We hopen hier alvast enkele mensen terug richting arbeidsmarkt mee te leiden!”