Kleinschalige sociale woonprojecten: gemiste kansen

Op 28 maart 2022, over deze onderwerpen: Borchtlombeek, Gemeenteraad, Ruimtelijke Ordening - Wonen

De meerderheid miste de afgelopen maanden verschillende kansen om sociale woonprojecten te realiseren. In de visie van N-VA Roosdaal gebeuren die liefst in de kernen, op kleinschalige basis en in de buurt van voorzieningen zoals openbaar vervoer. Raadsleden Wendy Godaert en Linda Van Huylenbroeck reageren.

Wendy Godaert, gemeenteraadslid N-VA: “Tijdens de gemeenteraad van februari werd gevraagd om de aankoop van een perceel in de Herststraat goed te keuren in functie van de realisatie van een verkaveling voor 2 gronden voor halfopen bebouwing, die door de gemeente op de privémarkt zullen verkocht worden. Tijdens de gemeenteraad van september 2020 keurde de meerderheid het gemeentelijk actieplan onbebouwde percelen goed. Dit actieplan maakt deel uit van de voortgangstoets 2020, inspanningen om het bindend sociaal objectief (BSO) te bereiken. Om dit objectief te bereiken, dienen in Roosdaal nog 68 huurwoningen gerealiseerd te worden tegen 2025. Een aantal grondreserves in eigendom van de gemeente, het OCMW en van de kerkfabrieken werden hiervoor dus in kaart gebracht. Het betreffende perceel in de Herststraat werd in dit document nog gerangschikt als ‘niet-bebouwbaar’ met als argumentering: ‘Geen bouwvisie’. Uit de bespreking tijdens de gemeenteraad blijkt nu dat de gemeentelijke eigendom (12 a) samen met het pas aangekochte perceel zal verkaveld worden. Nu deze gronden alsnog bebouwbaar zijn, zou dit voor onze fractie een zeer mooie locatie zijn voor een kleinschalig woonproject.” Ook voor het Oud Gemeentehuis in Borchtlombeek zag onze fractie zo’n toekomst.

Linda Van Huylenbroeck, gemeenteraadslid N-VA: “De inkanteling van de OCMW-diensten in de gemeentelijke diensten juichen we toe. Dat maakt wel dat er een nieuwe toekomst moet gegeven worden aan het Oud Gemeentehuis in Borchtlombeek. In onze visie leent dit pand zich perfect voor een kleinschalig sociaal woonproject. Niet in de visie van de meerderheid echter: zij gaan er diensten zoals de voedselbedeling en het Huis van het Kind onderbrengen. Opnieuw zorgt men zo voor versnippering van diensten, en mist men vooral een nieuwe kans om aan de opgelopen achterstand van het BSO te werken.”