Kleine Lostraat onzorgvuldig geknipt

Op 27 oktober 2022, over deze onderwerpen: Mobiliteit - Openbare Werken, Pamel

In juni werd op de gemeenteraad gevraagd om het Gemeentelijk Algemeen Reglement (GAR) voor de Lostraat/Kleine Lostraat goed te keuren. Daarin werd voorzien om in de Kleine Lostraat een ‘knip’ te voorzien om de straat veiliger te maken voor de schoolgaande jeugd. Maar die knip werd een ware nachtmerrie. Met dank aan de bevoegde schepen.

Gele paaltjes op verkeerde plaats

Linda Van den Eede, fractievoorzitter: “Bij het bekijken van de plannen stelden wij vast dat de plaats van de knip niet optimaal was. Alle verkeer dat vanuit de Pinijzenkets naar Ledeberg wil, zou een omweg moeten maken langs het moeilijke kruispunt met de Profetenstraat. Verder zouden wagens verplicht een langer traject op de fietsstraat moeten afleggen.” Ondanks onze onderbouwde argumenten konden we de meerderheid en andere oppositieraadsleden niet overtuigen. De gele paaltjes zouden – zoals voorzien – geplaatst worden ter hoogte van huisnummer 15.

Paaltjes én betonblokken op de verkeerde plaats

Enkele dagen na het plaatsen van de paaltjes deed zich een opmerkelijk incident voor. De vrachtwagen van Intradura kon vanuit de Pinijzenkets niet rechtdoor naar Ledeberg en moest enkele gevaarlijke manoeuvres uitvoeren om achterwaarts de Kleine Lostraat uit te rijden. Is dat verantwoord in een fietsstraat én met de donkere winterperiode voor de deur? Wij vinden van niet. Daarom vroegen we om de plaatsing van de paaltjes te herbekijken. Kort daarna stelden de omwonenden vast dat de gele paaltjes geflankeerd werden door twee betonblokken. Dat bewijst dat schepen de Bethune niet van zijn standpunt wil afwijken en dat hij zelfs niet bereid was om naar onze argumenten en die van de buurtbewoners te luisteren. Door die betonblokken werd de situatie nog gevaarlijker. Waar een brandweerwagen in noodsituaties de gele paaltjes kan omver rijden, is dat nu niet meer mogelijk.

Schepen mist de bocht

“Op de gemeenteraad was schepen de Bethune duidelijk geïrriteerd door onze tussenkomst. Hij bleef – ondanks de harde bewijzen van de foto en een filmpje – volhouden dat de gele paaltjes er op het moment dat Intradura voorbijkwam, nog niet stonden.” Een flagrante leugen, want als die paaltjes er nog niet stonden, dan had de wagen van Intradura, zoals hij al jarenlang doet, gewoon zijn weg kunnen vervolgen. Maar daarmee is het onwaarschijnlijke verhaal nog niet ten einde. De schepen gaat het probleem oplossen door niet de paaltjes, maar wel de elektriciteitspaal te verplaatsen! Kostprijs: volgens de schepen ‘slechts’ 1.000 euro. Bij navraag hoorden we bedragen tussen 1.500 en 2.000 euro. Wij vroegen de schepen om minstens het fatsoen te hebben om die kosten uit eigen zak te betalen.