Nog geen gokautomaten in Belleheide Center

Op 26 mei 2011

Belleheide Center langs de Omer De Vidtslaan heeft plannen om enkele gokautomaten te plaatsen en moet hiervoor niet enkel in het bezit zijn van enkele vergunningen maar moet ook aan andere regels voldoen. Zo zijn er bijvoorbeeld strikt vastgelegde openingsuren en mogen er maximum dertig gokautomaten in de zaak staan. Een ander belangrijk punt is dat er geen scholen of jeugdlokalen gevestigd zijn in de onmiddellijke omgeving.

Het schepencollege zag in die laatst genoemde regel geen graten en plaatste het punt ter goedkeuring op de gemeenteraad, maar de lokale N-VA trekt aan de alarmbel. "Wij konden niet akkoord gaan met de aanduiding dat er geen scholen of jeugdlokalen in de onmiddellijke omgeving van Belleheide Center gevestigd zijn", zegt Linda Van den Eede, fractieleider van N-VA Roosdaal.

Voetbalclub

"De school IMI is immers niet zover af en in de onmiddellijk buurt liggen ook de terreinen van Denderzonen Pamel, een voetbalclub met een uitgebreide jeugdwerking. Bovendien maken scholen soms gebruik van de infrastructuur van het Belleheide Center voor schoolsportdagen of turnlessen. Tijdens de vakantieperiodes vindt er ook speelpleinwerking plaats."

N-VA beseft dat de gemeente het Belleheide Center op zich eigenlijk niet kan weigeren om gokmachines te plaatsen. "Kansspelinrichtingen worden toegelaten door de hogere overheid", zegt Van den Eede.

"Wij kunnen wel de convenant, de overeenkomst tussen de gemeente en de uitbater, aanpassen zodat de jongeren beschermd worden en niet in verleiding worden gebracht om te gokken. Het convenant moet volgens ons dus uitgebreider en duidelijker worden."