Grafologe nekt burgemeester

Op 24 september 2010

Burgemeester Christine Hemerijckx ligt sinds eind augustus onder vuur te staan nadat ze toegaf dat zij de auteur is van twee van de vier beledigende briefjes gericht aan N-VA gemeenteraadslid Linda Van den Eede. Drie van die briefjes vond Van den Eede daags na de Vlaamse Feestdag terug met een gebroken roos op haar oprit. Een vierde brief was een beledigende rouwbrief die Van den Eede als nieuwjaarskaart kreeg toegestuurd. "We waren ervan overtuigd dat Hemerijckx ook de auteur is van de anonieme briefjes waarin onder andere staat dat ik een gatlikker ben en dat er bij mij geen afval in mijn darmen zit, maar in mijn mond. Daarom vroegen we haar op de vorige gemeenteraad om dat toe te geven, of een tegenbewijs te leveren door een onderzoek van een handschriftdeskundige."

Talrijke gelijkenissen

Op de gemeenteraad van gisterenavond bleek al snel dat Hemerijckx niet verder op de kwestie in zou gaan. Na een rumoerig begin maakte Linda Van den Eede het muisstil toen ze op te proppen kwam met een document van handschriftdeskundige Marie-Thérèse Christians.

"Christians, die onder andere erkend is bij de Brusselse rechtbanken, kreeg de opdracht om alle beledigende briefjes die ik de afgelopen jaren ontving te onderzoeken", zegt Linda Van den Eede. "Een onderzoek dat aantoonde wat wij al lang luidop zegden. Niet alleen kon ze zonder twijfel besluiten dat alle briefjes van dezelfde persoon komen, ook vond ze de gelijkenissen talrijk en heel significant."

Na het voorlezen van de brief werd de gemeenteraad een kwartier opgeschort. Hemerijckx werd door haar fractie achter gesloten deuren op het matje geroepen. Kort daarop ging de gemeenteraad gewoon door.

Om het ontslag van de burgemeester werd gisterenavond alvast niet expliciet gevraagd. "Dat is een beslissing die de burgemeester zelf moet nemen", zegt Van den Eede. "Ze moet beseffen dat ze niet alleen haar fractie en de gemeenteraadsleden heeft belogen, maar ook de 11.000 inwoners."