Bourgeois uit kritiek op burgemeester Roosdaal

Op 2 april 2011

Minister Bourgeois (N-VA) tikt burgemeester Christine Hemerijckx (CD&V) op de vingers in de affaire van de anonieme briefjes tegen Linda Van den Eede.

Het was raadslid Linda Van den Eede (ONS Roosdaal) die op het einde van de gemeenteraad de brief publiek maakte die de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur al op 28februari stuurde naar het schepencollege van Roosdaalen naar Hemerijckx persoonlijk. De brief is een uitloper van de zogenaamde 'rozenaffaire', waarbij oppositieraadslid Van den Eede de burgemeester ontmaskerde als de auteur van enkele anonieme scheldbriefjes aan haar adres in de voorbije drie jaar. Hemerijckx erkende dat ze twee briefjes schreef, hoewel een handschriftexpert de vier briefjes aan dezelfde persoon toeschrijft. Voor de twee grofste briefjes - 'ge kunt uw bloemen in uw gat steken, gat-likker!' en 'normaal zit afval in de darmen, bij u in uw mond' - ontkent Hemerijckx elke betrokkenheid.

Minister Geert Bourgeois laat in het midden of de burgemeester achter twee of achter alle briefjes zit en acht het bewijsmateriaal ook onvoldoende hard voor een formele tuchtprocedure. Toch geeft hij de burgemeester een flinke uitbrander.

Voorbeeldfunctie

Dat Hemerijckx 'persoonlijk' reageerde, zoals ze in haar verdediging aan de gouverneur stelde, kan Bourgeois niet overtuigen. 'Los van het feit dat het kunstmatig is om bij een reactie tegenover een gemeenteraadslid onderscheid te maken tussen een "reactie als burgemeester" en een "reactie als privépersoon", heeft u als burgemeester, ook privé, een voorbeeldfunctie', zegt Bourgeois. De minister vraagt de burgemeester zich voortaan te onthouden van 'het produceren van dergelijke anonieme scheldbriefjes'.

Burgemeester Hemerijckx gaf geen commentaar.