Het ZMR: een duidelijke visie?

Op 26 april 2023, over deze onderwerpen: Gemeenteraad, Mobiliteit - Openbare Werken, Politie - Veiligheid

Het Zacht Mobiliteitsplan Roosdaal heeft als doel een duidelijke visie voorop te stellen in verband met de veiligheid en het comfort van voetgangers en fietsers en deze visie dan te vertalen in concrete acties op het terrein.

In maart 2020 werd een extern bureau aangesteld voor de opmaak van een plan hieromtrent. Dit bureau spaarde dan ook tijd noch moeite om een gedragen visie/ plan uit te werken: participatieavonden met de inwoners van Roosdaal werden georganiseerd in de verschillende deelgemeenten, een enquête werd opgesteld, vertegenwoordigers van scholen, verenigingen en organisaties, politie werden in een focusgroep verenigd,… en dit om samen tot een gedragen beleids- en actieplan te komen. Op 31 maart 2022 wordt dit plan ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad. Gezien een aantal terechte bemerkingen en knelpunten van inwoners tijdens bewonersvergaderingen niet werden opgenomen in dit ZMR, stemden de huidige N-VA-raadsleden ‘onthouding’. Met de algemene visie waren wij akkoord.

Wendy Godaert (gemeenteraadslid N-VA) : “Groot was onze verbazing toen dit plan uitwerking begon te krijgen, maar dan in een reeds aangepaste vorm. Je mag er toch van uitgaan dat wanneer invulling wordt gegeven aan een plan, dat dit plan gevolgd wordt?” Niet volgens de CD&V-meerderheid en Roosdaal Anders. Deze 2 fracties stemden tijdens de gemeenteraad van april 2023 namelijk ‘ja’ op het nieuwe plan ter invoering van de nieuwe snelheidszones 30 en 50. Dat de N-VA fractie zich onthield tijdens deze stemming spreekt voor zich, want de visie en het ZMR werd niet gevolgd. De zone ‘Poelk’ ten zuiden van de N8 wordt anders ingericht dan voorzien in het ZMR. Op de vraag om toelichting over deze beslissing bij de bevoegde schepen kwam geen afdoende argumentatie van de bevoegde schepen. 

Een plan dat is opgesteld met een duidelijke visie en gedragen is door de gemeenschap, dat behandeld is door een gespecialiseerd bedrijf dat zich bezighoudt met mobiliteit en dat wordt betaald met belastinggeld van de Roosdaalse inwoners (een kleine 24 000 euro!), kan je niet zomaar ter zijde leggen. Wij blijven alvast vragende partij om het plan uit te voeren zoals aanvankelijk goedgekeurd en om de meningen en standpunten van de inwoners te respecteren”, aldus Wendy Godaert.

Foto-album

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is