Johan Linthout uit gemeenteraad

Op 7 maart 2013

Het zat er aan te komen. Nadat de Raad voor verkiezingsbetwistingen eind vorig jaar zijn mandaat als OCMW-raadslid al schrapte, konden de leden niet anders dan Johan Linthout ook als gemeenteraadslid schrappen. Dit gebeurde na een klacht van de negen N-VA-raadsleden.

'Wij dienden die klacht in omdat we van mening waren dat de heer Linthout op het moment van de verkiezingen en ook daarna niet in de gemeente woonde', zegt Kristof Cooreman (N-VA). 'Dus voldeed hij niet aan de verkiezingsvoorwaarden.'

N-VA Roosdaal vindt dit dan ook de enige juiste beslissing die in het dossier kon genomen worden. Kristof Cooreman gaat verder: 'We zijn vooral tevreden dat onze klacht niet alleen ontvankelijk, maar ook gegrond werd verklaard. De Raad oordeelde dat er genoeg elementen zijn om te stellen dat de heer Linthout op 14 oktober 2012 niet voldeed aan de voorwaarden om verkozen te worden. Daarop beslisten ze om het onderzoek van zijn geloofsbrieven en zijn eedaflegging nietig te verklaren en zijn mandaat als vervallen te beschouwen.'

Linthout was op de zitting aanwezig en voelt zich oneerlijk behandeld. 'Ik heb geen eerlijke kans gekregen', zegt hij. 'De Raad bestaat uit drie leden waarvan de voorzitter dan ook nog eens adviseur is voor de N-VA.' Linthout doelt op Hendrik Vuye. Die is professor en in De Standaard van 6 februari stond inderdaad een artikel met als titel 'N-VA gezinde prof onder vuur in eigen unief'. Maar daar staat even goed dat zijn lessen neutraal zijn.

'Zo een commissie zou toch politiek onafhankelijk moeten zijn', vindt Linthout. 'Niet is minder waar. Waarom anders hebben ze al mijn argumenten genegeerd? Bovendien werd ik afgeschilderd als misdadiger en dat terwijl ik me niet kon verdedigen, want ik mocht niets zeggen.'

Zijn partijgenote en burgemeester Christine Hemerijckx zal bij de verdere afhandeling van het dossier de procedure volgen. 'Dit betekent dat we na de betekening naar de gemeenteraad zullen stappen met de melding dat Johan Linthout geen lid meer is', aldus de burgemeester. 'Dat is geen kwestie van hem te laten vallen. Ik kan en wil de wettelijke bepalingen niet naast me neerleggen. Alleen de Raad van State kan het oordeel van de Raad ongedaan maken.'

Linthout voelt zich het slachtoffer van een politieke hetze. 'Niets is minder waar', zegt Kristof Cooreman. 'Nadat zijn OCMW-mandaat was geschrapt, lieten ze hem gewoon de eed afleggen als gemeenteraadslid.'