Centrum Pamel, sociale woningen en windturbines doen meeste stof opwaaien

Op 3 oktober 2012

De CD&V-meerderheid staat in alle drie de dossiers lijnrecht tegenover de oppositie. Al klinkt het bij de sp.a lang niet allemaal negatief en veel genuanceerder dan bij de N-VA.

Pamel hoofddorp

"Over het principe van het RUP zijn we zelfs positief", zegt Hubert Biebaut (sp.a). "Alle partijen vroegen zes jaar geleden om meer sportaccomodatie en faciliteiten om te fuiven. Alleen maken we voorbehoud bij de manier waarop het aan de mensen wordt verkocht. Het bestuur had veel beter kunnen communiceren door te raadplegen en te informeren."

"Over het principe zijn wij ook niet negatief", zegt Linda Van den Eede. "Alleen is de ligging ongelukkig gekozen. Aan de Belle Alliance was al een sportzaal. Daar had men de bestemming als recreatiegebied nooit mogen afschaffen."

Met het RUP-Pamel wil CD&V de functies van het hoofddorp versterken. Zij werden daar recent in gevolgd door Stedenbouw, dat de plannen goedkeurde. Dit opent mogelijkheden voor openluchtrecreatie en sportinfrastructuur zoals het aanleggen van voetbalvelden.

"Precies of de vier voetbalclubs zitten daarop te wachten", zegt Linda Van den Eede. "Hun terreinen liggen inderdaad zonevreemd, maar men had dat beter geregulariseerd. Nu moeten ze met acht voetbalploegen één terrein delen. Dat is toch onlogisch."

Fuifzaal

Ook de geplande fuifzaal is haar een doorn in het oog. "Er zijn nu al geregeld problemen aan het jeugdhuis met een vijftigtal mensen. Wat gaat dat worden in een zaal met vijfhonderd mensen." Burgemeester Christine Hemerijckx liet eerder al weten dat alles heel geleidelijk zal ingevuld worden en in samenspraak met de omwonenden.

Sociale Woonwijk

Ook de sociale woonwijk in de Derrevoortstraat beroert de gemoederen. Daar wil huisvestingsmaatschappij Providentia 58 sociale woningen bouwen. Stedenbouw floor het gemeentebestuur op dat vlak terug. "We zijn niet tegen sociale woningen, wel tegen de grootte van het project", verduidelijkt Linda Van den Eede.

Die mening wordt gedeeld door Hubert Biebaut. "De verkavelingen in Roosdaal worden onbetaalbaar voor jonge mensen omdat we dichtbij Brussel wonen. Het is dus goed dat er betaalbare huizen worden aangeboden. Maar de ingreep is te drastisch. Men zou beter de weg van de geleidelijkheid bewandelen."

Voor Linda Van den Eede lijken tien tot twaalf woningen het maximum. Jimmy Schadron van de Open VLD sluit zich daarbij aan. "Men moet die woningen beter spreiden."

"Wat gemakkelijk kan", pikt Linda Van den Eede daarop in. "Langs de Ninoofsesteenweg is de gemeente eigenaar van bouwgronden. Maar die willen ze liever voor 'grof' geld verkopen op de privémarkt."

Windmolens

Lange tijd bleef het stil rond het plaatsen van de windturbines tussen Liedekerke en Borchtlombeek. Maar een interview in deze krant met cardioloog Marc Goethals wakkerde de discussie weer aan. Alle partijen zijn het erover eens dat ze niet thuis horen in een woongebied. Waar dan wel, is een vraag die Roosdaal overstijgt.