Actiegroep tegen windmolens krijgt onverwachte steun

Op 22 september 2012

De N-VA van Roosdaal neemt over de geplande windmolens een duidelijke stelling in en komt alzo tegemoet aan de vraag van de vereniging LeefbaarLiedekerkeRoosdaal.

De actiegroep voelde zich stilaan als Don Quichote omdat ze tevergeefs tegen de windmolens streed en geen gehoor vond, noch bij het gemeentebestuur, noch bij de oppositie. Maar het interview in deze krant met de Aalsterse cardioloog Marc Goethals heeft veel losgemaakt, ook bij de bevolking. Deze kantte zich zonder schroom tegen het plaatsen van de windturbines omdat deze nefast zijn voor de slaap en dus de levenskwaliteit van de omwonenden. Zowel voor- als tegenstanders van deze stelling lieten zich horen.

Voor de N-VA is het allemaal een pak genuanceerder. "Op zich zijn wij niet tegen windmolens", zegt lijsttrekker Linda Van den Eede. "Verre van zelfs. Traditioneel is onze partij immers te vinden voor een gezonde energiemix. De stijgende olieprijzen als gevolg van vraag en aanbod zullen ons in de toekomst zelfs nog meer verplichten tot creatieve oplossingen voor onze energievoorziening. Windenergie en groene energie in het algemeen, kunnen waardevolle oplossingen blijken. Maar niet in een binnengebied zoals tussen Borchtlombeek en Liedekerke. Dat is veel te storend voor de omwonenden."

Bij LeefbaarLiedekerkeRoosdaal zijn ze alvast tevreden dat de discussie stilaan op gang komt.