Roosdaal moet Vlaamser

Op 27 oktober 2022, over deze onderwerpen: Mobiliteit - Openbare Werken, Vlaams karakter

Bij werken aan de nutsvoorzieningen in de omgeving van de Omloopstraat maakte de (onder)aannemer meerdere inbreuken tegen de taalwet. Heel wat inwoners ergeren zich daaraan en de gemeente ontvangt regelmatig klachten daaromtrent. Daarom besloten de N-VA-gemeenteraadsleden om op de gemeenteraad van 27 oktober een voorstel in te dienen om anderstalige signalisatie te doen verwijderen.

Anderstalige borden uit straatbeeld weren

“We willen gewoon de wet toepassen”, zegt N-VA-fractievoorzitter Linda Van den Eede. “In die wet staat dat communicatie van de overheid in het Nederlands moet gebeuren. Aannemers die openbare werken voor de gemeente uitvoeren, moeten die wet naleven wanneer ze signalisatie, wegwijzers of borden plaatsen.” De N-VAgemeenteraadsleden zijn blij dat de gemeenteraad die visie volgt. In het uitgewerkte reglement staat dat een aannemer die de taalwet overtreedt, een waarschuwing krijgt en uitdrukkelijk aangemaand wordt om de anderstalige borden onmiddellijk te vervangen.

GAS-boetes in aantocht

“We kijken uit naar het nieuwe politiereglement waarin zal worden opgenomen dat voor dergelijke praktijken GAS-boetes mogen uitgeschreven worden. Gelijkaardige politiereglementen zijn in heel wat andere gemeenten al van toepassing. De taalwet is een wet als alle andere. Er is geen enkele reden waarom die niet nageleefd moet worden”, zegt Linda Van den Eede. Overtreders zullen na goedkeuring van het politiereglement (diep) in de geldbeugel mogen tasten. Meestal helpt dat. En bovendien komt het geld de gemeentekas ten goede.

Roosdaal is Pajotse en Nederlandstalige gemeente

Tijdens een eerdere gemeenteraad kwam raadslid Linda Van Huylenbroeck in dat kader ook al tussen. Zij stelde de vraag om op de invalswegen aan onze gemeentegrenzen een bord te plaatsen met het opschrift dat Roosdaal een Pajotse en Nederlandstalige gemeente is. “In onze gemeente hoor je meer en meer Frans of andere talen en dat zowel in winkels, horecazaken, aan de schoolpoort … Dat is niet bevorderlijk voor een goede integratie van anderstaligen in onze gemeente. Een bord aan de invalswegen kan iedereen erop wijzen dat wij als gemeente belang hechten aan het gebruik van de Nederlandse taal”, zegt Linda Van Huylenbroeck. De N-VA is blij dat het schepencollege daar positief tegenover staat. We kregen de belofte dat ons voorstel aan de adviesraden voorgelegd gaat worden. Wij volgen het uiteraard verder op.