N-VA fractie ijvert voor veilige klaslokalen

Op 25 september 2014, over deze onderwerpen: Gemeenteraad, Onderwijs

Voor de gemeenteraad van donderdag 25 september 2014 diende de N-VA fractie zelf een agendapunt in omtrent de aankoop/huur van een containerklas in de basisschool van OLV-Lombeek. Gezien het stijgende leerlingenaantal diende de school uit te breiden en het college besliste om hiervoor een lokaal van het oud-gemeentehuis te gebruiken. Voor onze fractie voldoet dit lokaal niet aan de huidige kwaliteits- en veiligheidsnormen.

Raadslid Wendy Godaert (N-VA) : “Onze fractie acht de veiligheid en de gezondheid van de kinderen heel belangrijk; vandaar dat wij geen andere oplossing zagen dan de gemeenteraad te vragen een containerklas te laten plaatsen. Men achtte dit niet nodig want 'er is geen probleem met het raam' en 'er staat toch een elektrische kachel' was de reactie. Sedert het indienen van ons agendapunt en de gemeenteraad werd in allerijl een kachel op aardgas; aangesloten op een schoorsteen; verwijderd en kon het enige venster; in verregaande staat van ontbinding; plots opnieuw open. Over de aanwezigheid van asbestborden werd geen drukte gemaakt; alsook gaf men letterlijk aan dat er een brandverslag is van het lokaal en dat het dus veilig is; doch daags na de gemeenteraad bleek dit document er niet te zijn. "

Raadslid Linda Van den Eede (N-VA): "Gezien de ernst van de zaak distantieerde onze fractie zich van enige verantwoordelijkheid en richtten we hiervoor een aangetekend schrijven aan het College (als bijlage bij dit artikel). Daags na deze brief dook het meest recente brandverslag op van 2005 waarin een aantal adviezen rond brandveiligheid werden gegeven. Doch sindsdien werden de adviezen niet opgevolgd en is het lokaal met andere woorden niet in orde qua brandveiligheid."

Raadslid Wendy Godaert: "Constructief samenwerken voor de veiligheid van de kinderen en naar de adviezen van de oppositie luisteren zat er dus deze keer niet in. Hopelijk maakt het gemeentebestuur snel werk van de brandveiligheid en zorgt men er voor dat de asbestborden verwijderd worden uit het lokaal."