Graven met lokaal historisch belang

Op 4 november 2022, over deze onderwerpen: Cultuur - Jeugd - Sport - Bibliotheek

Door het decreet op de begraafplaatsen van 16 januari 2004 is het college van burgemeester en schepenen (CBS) verplicht om een lijst op te maken van graven met een lokaal historisch belang. Tot op vandaag bestaat die lijst nog altijd niet. Vorige legislatuur deed N-VA-gemeenteraadslid Veerle Stassijns een poging om de burgemeester op die verplichting te wijzen. Haar voorstel werd toen door de meerderheid weggestemd. Ook nieuwe pogingen mogen niet baten.

Dringend lijst graven met lokaal historisch belang nodig

Door de recente aanpassing van het begrafenisreglement kunnen organisaties, particulieren en groepen een aanvraag indienen om ‘peter’ te worden van een graf dat op de lijst van historische graven voorkomt. Het leek ons dus meer dan zinvol om ons voorstel opnieuw op de gemeenteraad te brengen. Wanneer het CBS geen lijst van graven met een lokaal historisch belang opstelt, dreigt bij het einde van een concessie en de ontruiming van een graf een deel van de lokale geschiedenis verloren te gaan. Daarom heeft onze fractie aan het CBS de opdracht gegeven om voor alle Roosdaalse begraafplaatsen, zowel open als gesloten, de gevraagde lijst op te maken.

Samenwerken met inwoners, cultuurraad en verenigingen

“Wij vroegen om – via een oproep in het gemeentelijke infoblad en op de website – onze inwoners, de cultuurraad en de culturele verenigingen die actief zijn op het gebied van lokale geschiedenis en erfgoed, daarbij te betrekken”, zegt fractievoorzitter Linda Van den Eede. Tot op vandaag is er van dergelijke oproep niets terug te vinden: niet op de website en evenmin in het infoblad Roosdaal editie oktober-december. In januari moet het CBS een stand van zaken voorleggen aan de gemeenteraad. Het CBS plaatst zich al negentien jaar boven de wet. Gaat het nu een poging doen om zijn porseleinen jubileum te vieren door een goedgekeurde beslissing naast zich neer te leggen? Goed bezig cd&v!