Gesneuvelden verdienen respect

Op 1 juli 2014, over deze onderwerpen: Cultuur - Jeugd - Sport - Bibliotheek

Op de gemeenteraad van juni vroeg raadslid Linda Van Huylenbroeck respect voor de Roosdaalse oorlogsmonumenten. Sommige van die monumenten zijn aan een serieuze opknapbeurt toe.

Linda Van Huylenbroeck (gemeenteraadslid): “2014 is het jaar van de herdenking van WO I. Ook onze fractie vindt dat de gesneuvelden van toen 100 jaar na datum nog steeds alle respect verdienen. De vier oorlogsmonumenten in de deelgemeenten met de namen van de gesneuvelden zijn daar een mooi voorbeeld van. Wij hebben echter moeten vaststellen dat de namen van de gesneuvelden niet overal even goed zichtbaar zijn. Het monument in Onze-Lieve-Vrouw-Lombeek is zelfs in heel slechte staat: de steen is gebarsten en de namen van de gesneuvelden zijn nog moeilijk te ontcijferen. Daarom stelden wij op de gemeenteraad voor om daar iets aan te doen want dit getuigt van weinig respect ten opzichte van de soldaten van toen. 11 november lijkt ons een symbolische datum om de herstellingen tegen dan voltooid te hebben. We zullen er in elk geval aandacht voor blijven hebben.