Visie van N-VA Roosdaal op het RUP Pamel-Centrum

Op 13 oktober 2012

Tijdens de gemeenteraad van 31 mei 2012 werd het RUP Pamel Centrum definitief vastgelegd. CD&V en sp.a stemden voor, N-VA, Open VLD en VB stemden tegen.

Waarom keurde N-VA-Roosdaal deze plannen niet goed ?

N-VA is absoluut niet tegen sportinfrastructuur  maar vindt de inplanting van een sport-  en  recreatiezone in het centrum van de deelgemeente Pamel geen goede optie en wel om volgende redenen:

1)    Het centrum van Pamel ligt volledig op een uithoek van de gemeente . Dit centrum is niet vanuit alle deelgemeenten gemakkelijk bereikbaar met het openbaar vervoer . Het is ook moeilijk bereikbaar via veilige fietspaden of alternatieve wegen.

2)    De voorziene sportinfrastructuur en fuifzaal is met de auto alleen bereikbaar via de Brusselstraat. Als CD&V als reden voor de verhuis van het containerpark  naar de Belle Alliance opgeeft dat het te veel verkeersoverlast met zich meebrengt in het centrum van Pamel, dan gaat dat zeker het geval zijn voor de sportterreinen en fuifzaal.

3)    De voorziene sportinfrastructuur, en meer bepaald het aantal voetbalvelden (1 of 2 ?) is ontoereikend om 4 voetbalverenigingen (goed voor een 18-tal ploegen) te huisvesten.  Wanneer gaan zij kunnen trainen, wanneer hun thuismatchen afwerken ?

4)    Aan de Belle Alliance bevindt zich reeds een (private) sporthal. Alle sportfuncties concentreren is voor N-VA een betere optie.

5)    Wat met de parkeerproblematiek die vandaag al vaak nijpend is ?

6)    Een duidelijke bevraging naar de sportclubs toe ontbreekt. Ook hoe en onder welke voorwaarden (oa huurprijs?, wanneer beschikbaar ?, ….)  de clubs die sportterreinen zullen kunnen gebruiken ontbreekt volledig.

7)    De inplanting van een fuifzaal binnen een woongebied doet terecht vragen rijzen bij de omwonenden. Het lawaai van aankomende en vertrekkende voertuigen en fuifgangers, vandalisme, …. doet de bewoners van de Gasthuisstraat en Brusselstraat  vrezen voor hun nachtrust.

8)    Kan de gemeentekas een dergelijk project wel aan zonder de leninglast van de gemeente al te veel  te verhogen?  Belangrijk in dit dossier is ook een gedetailleerde opmaak van de kostprijs voor de realisatie en de uitbating van dit geheel.
Ter vergelijking:  de realisatie van het ‘Koetshuis’ heeft de gemeente iets minder dan € 5.000.000,00 gekost; de uitbating kost jaarlijks ongeveer € 200.000,00 tot € 250.000,00

Het project is tot stand gekomen zonder inspraak van de omwonenden. Een modern gemeentebestuur houdt rekening met zijn burgers. De ongeveer 500 opmerkingen van de omwonenden worden gewoon van tafel geveegd. Zij worden gewoon voor een voldongen feit geplaatst.