Roosdaals OCMW-raadslid geschorst door hogerhand

Op 27 december 2012

Op de valreep schorst de Raad voor Verkiezingsbetwistingen Johan Linthout als OCMW-raadslid in de gemeente Roosdaal. Dat doet hij na een klacht van vier oppositieraadsleden. Op 31 december 2012 wordt de raad vernieuwd en omdat Linthout bij de verkiezingen van 14 oktober met 416 voorkeurstemmen verkozen is voor de gemeenteraad, zou hij sowieso niet meer zetelen als OCMW-raadslid.

De vier oppositieraadsleden van de N-VA-fractie legden in maart klacht neer omdat volgens hen Linthout niet in de gemeente woont. Zij beweerden dat hij was ingeschreven op een fictief adres in Roosdaal, maar dat hij in werkelijkheid bij zijn vriendin buiten de gemeente woonde. Hun vermoeden werd nog versterkt omdat op de aangegeven plaats zich de kantine van een voetbalclub bevindt. Volgens de raadsleden is dat niet eens woongebied, zodat hij daar niet mag wonen. Eerst brachten ze burgemeester Christine Hemerijckx (CD&V) op de hoogte, maar omdat er van die kant niet veel beweging kwam, stapten ze naar de gouverneur van Vlaams-Brabant. Lodewijk De Witte verklaarde zich evenwel niet bevoegd. Daarop werd de zaak doorgespeeld naar de Raad voor Verkiezingsbetwistingen. Er volgde een uitgebreid onderzoek. Bevolkingsinspecteurs van de Federale Overheidsdienst werden ingeschakeld om te achterhalen of Johan Linthout nu al dan niet in Roosdaalwoonde. Een nieuwe, recente adreswijziging, naar de Koning Albertstraat dit keer, zorgde voor nog meer verwarring. De inspecteurs ontdekten dat Linthout geen sleutel had van de woning op het opgegeven adres en dat in het huis ook geen persoonlijk toiletgerief aanwezig was. Genoeg bewijzen voor de inspecteurs om te concluderen dat hij er niet woonde. Daarop werd het mandaat van Linthout nietig verklaard. 'We wachten af wat de toekomst brengt', zegt fractieleider van de N-VA Linda Van den Eede. 'Maar de beslissing zal zeker gevolgen hebben voor de politiek in Roosdaal.'

Welke de gevolgen zijn van de schorsing voor zijn aanstelling als gemeenteraadslid is nog onduidelijk. 'Ik overleg met mijn advocaat', zegt Johan Linthout voor wie er verder geen vuiltje aan de lucht is.

'Ik woon wel degelijk op het aangeduide adres. Dit is een politiek spelletje van een bedenkelijk niveau. Ik ben een Roosdaalnaar in hart en nieren en actief in verschillende verenigingen.