Raad verklaart mandaat Johan Linthout vervallen

Op 22 december 2012

De lokale N-VA-fractie diende in april van dit jaar een klacht in tegen Linthout, die sinds kort ook gemeenteraadslid is. Om een mandaat te krijgen, moet je in de betrokken gemeente wonen en dat was volgens de partij niet het geval met het OCMW-raadslid. Officieel woonde Linthout in de kantine van Blauw-Wit Lombeek, in de Gustaaf Ponchautstraat. De Raad gaf inspecteurs de opdracht om de officiële woonplaats van Linthout te onderzoeken. In het verslag staat dat zij niet konden vaststellen dat Linthout ook effectief op het opgegeven adres woont. Opmerkelijk is dat Linthout zijn officieel adres op 12 november wijzigde naar dat van zijn moeder, die in Roosdaal woont. De inspecteurs trokken ook naar die woning, maar ook daar kon niet met zekerheid gesteld worden dat Linthout er verblijft. Daarom werd zijn mandaag als OCMW-raadslid voor de huidige legislatuur vervallen verklaard.

Nieuwe klacht?

"Opmerkelijk is wel dat hij de dag van de uitspraak nog voorgesteld werd als kandidaat voor de politieraad en dat hij die avond nog zetelde in de gemeenteraad", zegt Linda Van den Eede (N-VA). "Hij nam daar ook mee beslissingen. We kunnen die gemeenteraad dus nietig laten verklaren. Zondag komen we met onze partij samen om dat te bekijken. Als hij in januari aangesteld wordt als gemeenteraadslid, kunnen we eveneens een klacht indienen bij de Raad voor Verkiezingsbetwistingen." Burgemeester Christine Hemerijckx (CD&V) meent dat de verantwoordelijkheid bij Johan Linthout zelf ligt. "Of hij op 2 januari de eed zal afleggen als gemeenteraadslid, kan ik nog niet zeggen. Ik laat nog niet weten wie er voor onze partij zal zetelen."