N-VA verstopt speld in roos

Op 9 juli 2011

"Dit jaar gebeurt dat reeds op zondag 10 juli omdat die dag ook de viering van de Vlaamse feestdag plaatsvindt op het Kerkplein van Pamel", zegt gemeenteraadslid Linda Van den Eede (N-VA).

"Al wie zijn leeuwenvlag laat wapperen bezorgen wij, zoals de traditie dat intussen wil, een gele roos. Nieuw is dit jaar dat we een kopspeld verstopt hebben in één van de gele rozen. Wie mij de roos met speld terug kan brengen, krijgt in ruil een fles champagne."

De actie is een knipoog naar de 'rozenoorlog' die vorig jaar heel wat commotie veroorzaakte in Roosdaal. Burgemeester Christine Hemerijkcx kwam toen onder vuur te liggen nadat duidelijk werd dat ze al enkele jaren anoniem beledigende briefjes schreef naar Linda Van den Eede.

Grafoloog

Drie van die briefjes vond Van den Eede daags na de Vlaamse feestdag met een gebroken roos op haar oprit. Hemerijckx werd ontmaskerd nadat Van den Eede onraad rook en een kopspeld stak in de roos die op de oprit van de burgemeester werd gelegd. Een grafoloog bestudeerde het geschrift en bevestigde dat Hemerijckx de anonieme schrijfster was.